Jung Type Index (JTI) bygger på Carl Gustav Jungs teori om psykologiska typer. Verktyget mäter personlighetstyper i syfte att utveckla ledare, team och vägleda inom coachning och karriärsrådgivning. JTI lanserades i Sverige 2005 och är idag ett av de mest använda inom området.
Med hjälp av JTI identifieras den enskildes preferenser inom fyra dimensioner där varje dimension har två motpoler (se figur nedan).
Kunskap om våra preferenser inom dessa fyra dimensioner kan ge oss insikt i hur vi föredrar att förstå samt hantera uppgifter och problemställningar. Kunskapen ger även inblick i hur vi föredrar att kommunicera samt kan ge insikt i varför vissa saker faller sig naturliga medan andra kräver energi och ansträngning. Det som kan kopplas till våra preferenser uppfattas ofta som naturligt och ovillkorligt, medan det som kan relateras till sidor vi inte föredrar kan upplevas som mer ansträngande och kräva en högre grad av uppmärksamhet och målinriktad ansträngning.
Insikten i våra egna och andras preferenser skapar en större förståelse för hur man själv och andra hanterar information, löser problem, kommunicerar och håller förutsättningslösa diskussioner som en naturlig följd av olika preferenser. Kunskapen om dessa skillnader, och hur vi kan anpassa oss till dem, ökar gruppens utvecklingspotential.